Wednesday, July 30, 2008

Semester och nya horisonter

Det har inte blivit så många inlägg på senaste tiden - men det beror på det enkla faktum att jag haft semester. Kanske har den varit något för kort, knappt tre veckor. Men ändå en stund av välbehövlig vila, bad och möten med goda vänner. Tack för att ni finns!

På fredag börjar jag mitt nya jobb i Kullerstad, Kimstad, Skärkind och Vånga Pastorat. I folkmun kanske mer känt som fyrklövern. Att byta arbetsplats är både spännande och lite arbetssamt på samma gång. Man lämnar något som blivit känt för en; kyrkorum, församlingsbor och arbetskamrater. För att börja om på nytt igen - nya kyrkorum väntar, likaså nya församlingsbor och nya arbetskamrater.

Jag har dock ett positivt intryck och en bra känsla - så det kommer nog att gå bra.

För övrigt så har jag deltagit i en mkt spännande debatt kring svenska kyrkans 50 års firande av beslutet att prästämbetet öppnades för kvinnor 1958. Den diskussionen finns på Stora syster i vassens blogg.

Utöver det så tycker jag att det varit relativt lugnt - men glädjande att anglikanska kyrkan i england nu öppnat biskopsämbetet för prästvigda kvinnor.

På lördag åker jag till Taizé med ungdomar från mitt nya pastorat. Det ska bli spännande att se vad som hänt i Taizé sedan jag var där senast, 2003. Men jag hoppas verkligen inte att det kommer vara så varmt som då (ifall någon kommer ihåg så var frankrike drabbat av svår värmebölja den sommaren), och 40 grader i skuggan var inte att leka med...

Med önskan om en fortsatt bra sommar.

No comments: