Wednesday, December 12, 2007

Förvaltare??

Jag och maken satt länge igår och samtalde om klimatfrågorna. Som vi alla (hoppas jag) är medvetna om så kommer nu alarmrapporterna om växthuseffektens härjningar allt oftare. Forskare har varnat oss länge nu - men vi vill inte se, vi vill inte höra. Detta har väl inget med mig att göra??? Va! Varför måste jag förändra något i mitt sätt att leva - fy, vad orättvisst.

Jag blir så trött på människors egoism att jag nästan inte kan andas. För primärt så är miljöförstöringen ett tydligt resultat av synden. Det tillstånd som gör människan självupptagen, egoistisk och avundsjuk. Och ifall det har undgått någon så är det vi i väst + delar av asien som släpper ut absolut mest koldioxid i jordens atmosfär. Men vi vill inte ta ansvar - mycket vill ha mer heter det ju!

På många sätt är det en skam att de flesta av de rikaste länderna i världen också är kristna länder. Vad har hänt med vår förståelse av skapelsen, av människan som förvaltare av skapelsen? Själv anar jag att miljö och kapitalism inte är den bästa kombinationen just nu. Storföretagen; Bil och oljeindustrin lägger stora summor på lobbyister i USA. Allt för att de ska kunna fortsätta använda olja och sälaj bensinbilar. Vinsten är viktigare än en framtid för våra barn. Det är en skam.

Jag är arg, jag är faktiskt rasande. Så frågan är, vad är mitt ansvar som människa? Vad är kyrkans ansvar? Vad kan vi tillsammans göra? För alla oss som tror: BE men kom också ihåg att handla. Vi måste inse att morgondagen kräver uppoffring från oss som lever idag.

No comments: