Friday, January 23, 2009

Könsneutrala äktenskap

Så drar frågan om könsneutrala äktenskap ihop sig. Alla partier utom KD är nu beredda att rösta igenom den lagda propositionen. Detta kommer förmodligen ske i maj. För egen del så är jag nöjd att politiker tar beslut som rör medborgarna. För politiker är detta en lagfråga och att driva igenom könsneutraläktenskapslag är det enda samhälleligt rimliga. Alla medborgare ska få samma möjlighet att ta del av lag som garanterar samma trygghet i en tvåsamhet.

Det som är intressant dock är hur svenska kyrkan ska reagera och hantera den nya lagen. Prästerskapet är splittrat i frågan om att dels behålla vigselrätten men också i synen på äktenskap. Om vi i svenska kyrkan väljer att behålla vigselrätten så betyder det att vi som präster måste viga alla som vill det, oavsett kön. Vi som präster kan nämligen inte välja bort en grupp, för att vi inte vill viga dem. Det är tydlig diskriminering. Så vad göra? Tja, jag kan bara se två lösningar för svenska kyrkan.

1. Kyrkan avsäger sig vigselrätten överhuvudtaget. Så får de par som vill söka sig till kyrkan för att få sitt äktenskap välsignat. Så är det som nu Kyrkoherdens uppgift att se till att alla som vill ha välsignelsegudstjänst i församlingen/pastoratet får det.

2. Att vi behåller vigselrätten. Men att de som inte, efter sin övertygelse, kan viga samkönade par, helt enkelt får avstå från vigselrätt helt. Eftersom man inte kan ha en vigselrätt som är könsneutral - men som person välja att inte viga vissa. Då får man helt enkelt inte viga några alls. Då undviker vi diskriminering av församlingsbor. Det kan tyckas vara ett stort "pris" att betala för den av en annan åsikt än min. Men vilket val finns? Hellre att vi som enskilda präster ansöker om att få vigselrätt eller att vi kan välja att avstå helt.

Hur ser ni bloggläsare på svenska kyrkans alternativ?

4 comments:

Veronica Tingvall said...

Jag har aldrig tänkt på alternativ två. Det låter hårt men rättvist. Diskriminering får inte ske i kyrkan!!! (även om det nu gör det ibland...)

Jag hoppas verkligen att regeringen klubbar igenom samkönat äktenskap. Kyrkan verkar ju inte kunna ta det steget själv.

Om det görs så hoppas jag nog på att kyrkan avsäger sig vigselrätten, i alla fall tror jag att jag gör det. Jag kan inte riktigt bli klok på den här frågan. Det enda jag vet är att jag tycker att alla ska ha rätten att gifta sig med den dom vill och att det känns väldigt skumt att kyrkan står i vägen.

Det skulle verkligen inte kännas bra att vissa präster bara vigde hetropar och att gaypar liksom blev tilldelad en präst som kan tänka sig...

Det känns som att akten i kyrkan skulle bli mer tydlig också om det juridiska skedde någon annanstans.


Flummig kommentar och inga nya alternativ....
Ja, ja så kan det gå när inte hjärnan riktigt är igång:-) Tycker i alla fall att det var väldigt intressant att läsa dina tankar och ville ropa AMEN flera gånger.

Hoppas du har det bra
Kram/Veronica

Veronica Tingvall said...
This comment has been removed by the author.
Magnolia said...

Tack veronica,

Jo har funderat mycket över detta. Ska bli intressant (om än med lite bävan) att se vad kyrkomöte och biskopskollegium kommer fram till i denna fråga. Men gärna lite mer genomtänkt än frågan om ämbetet.

Jag har det bra annars - både privat och på jobbet. Ta hand om dig.

Theos said...

Måste lämna ett litet avtryck här med... Ha de det årliga samtalet med biskop Martin i torsdags och så samtalade vi (han pratade jag lyssnade kan man också säga)om denna fråga... Och han är inne på att ditt alternativ 1 Även skulle funka om vi hade kvar vigselrätten. och att skillnaden inte blir särskilt stor i diskriminerings biten, då vissa präster fortfarande kommer att välja att inte välsigna homosexuella par... sen undrade Martin lite över varför Homosexuella skulle vilja blir välsignade/vigda av en präst som inte trodde på deras kärlek, när det finns så många som tror... Jag önskar att kyrkan kan våga hålla fast kring vigselrätten och att vi kan lösa det ändå... Men men nu vart det mest Martins tankar, då jag inte är färdig tänkt i frågan *ler*

Kramkram