Thursday, September 27, 2007

Vigselrätten

Jaha, så var debatten igång i vår älskade kyrka. Jag har väntat på detta sen jag var med och lyssnade på plenadebatterna i kyrkomötet 2005.

Den stora frågan är alltså om kyrkan ska behålla sin vigselrätt eller inte. Detta är ingen enkel fråga, för det berör både tradition och teologi. Lägren är delade och det är inte så enkelt att de "konservativa" är i ett läger och de "liberala" i ett annat. Detta på grund av att man kan tolka vigselrätten på olika sätt.

Själv så ser jag helst att kyrkan förlorar sin vigselrätt. Det är det enda självklara för en kyrka som kämpar med att hitta sin identitet som trossamfund igen. Äktenskapet är för mig en borgerlig insitiution - som primärt rör det världsliga regementet. Ett äktenskap handlar om juridiska rättigheter och skyldigheter i samhällets mening. Jag tror att vi som kyrka fria från vigselrätten får en större frihet att debattera och utveckla den kristna äktenskapsteologin. Vad betyder det egentligen att få sitt äktenskap välsignat av Gud. Vad menar vi att ett kristet äktenskap är? För min del önskar jag givetvis att svenska kyrkan ska komma fram till att ett kristet äktenskap handlar om trohet, ömsesidighet och jämlikhet - oavsett om det är ett hetro eller homosexuellt äktenskap/partnerskap.

Jag är fortfarande förvånad över att vi i kyrkan har lagt så många år av debatt kring äktenskap som främst en reproduktiv insitiution. Det berör ju så mycket mer än det - visst jag håller med om att det till en viss del handlar om barnens trygghet. MEN varför har vi då inte öppet i kyrkan tagit avstånd från t.ex. kvinnomisshandel. Är det något som verkligen gör livet otryggt för ett barn så är det när ena föräldern blir förnedrad och slagen av den andra föräldern. Till detta kommer också hela den komlicerade frågan om missburk av olika slag.

Detta skulle jag vilja se att kyrkan vågade ta i. Fram med liken ur garderobe - våga se hur kyrkan i historien bidragit till kvinnors ofrihet och underodning med hjälp av bibeln som maktmedel. Lyft fram ur ljuset - ta i misstagen och kom framåt. Låt oss nu ta chansen och visa varför människor bör tolka sin samlevnad ur en kristen nästankärlek princip! Att ett kristet äktenskap välsignat av Gud - handlar om ömsesidigt tjänande, ansvarstagande, respekt, kärlek, trohet och JÄMLIKHET.

Men anar väl att vi som vanligt kommer schabbla bort det hela när rösterna skalla: Äktenskapet endast för man och kvinna.

Over and out!

5 comments:

Anonymous said...

Tycker det är ett steg i riktningen mot att göra Kristendomen till en "morallära" som folk redan tror att det är, en samling relger...och inte en relation med Jesus Kristus själv när man lägger Jesus definition av äktenskapet åt sidan och istället tar fram en regel "trohet mm" och gör det till definitionen.

Jämlikt blir äktenskapet endå inte för att man inkluderar homosexuella, det skulle endå inte vara för alla. Trogna och kärleksfulla kan även personer som inte har en sexuell relation vara....men de ska endå fortsätta att diskrimineras från äktenskapet.

Magnolia said...

Hmm regler - tror att du och jag tolkar begreppen ömsesidighet, trohet, jämlikhet på väldigt olika sätt. Jag menar att dessa ord i allra högsta grad hör samman med Kristus - det är ju samma ord som vi definierar vår syn på församlingen som Kristi kropp. "Ett enda bröd och en enda mänsklighet". Hur kan jämnställdhet inte rymmas i den bilden???

Anonymous said...

Jo trohet osv är gott och hör samman med kristus. Men det blir liksom..."jo ok vi accepterar homopar om de följer dessa regler", man tar bort det Gud givit av nåd äktenskapet för att ersätta det med en morallära.

Vi talade om jämlikhet inför äktenskapet, det råder inte idag och kommer inte göra det om homosexuella inkluderas....det är inte alla människor. Finns som sagt många andra kärleksrelationer som fortfarande inte är välkommna

Magnolia said...

Som sagt, tror du missförstå mitt inlägg. Jag anser att du har ett ovärdigt sätt att adressera samkönad kärlek. För min del som gift och hetro så upplever jag inte mitt äktenskap vara hotat av att mina homosexuella vänner också får sin relation välsignad av Gud.

Jag kan inte acceptera ditt exkluderande språkbruk på min blogg. Jag diskuterar gärna äktenskapsteologi och sexualitet men på ett människorvärdigt sätt.
Vill du kommententera så gör det med respekt!

Och jag talar inte om jämlikhet inför äktenskapet, jag talar om jämlikhet som grundprincip för vad ett kristet äktenskap bör stå för! Det är stor skillnad!

Lisa Linderoth said...

Hej! Du vet vart jag står i frågan. Ville bara säga att du kan väl slå en pling någon dag.
Kram/ Lisa